zondag, augustus 19, 2007

Dag 16 12-08-2006

Deze morgen zijn we op 7.30 opgestaan.
Na het gebruikelijke ochtend ritueel ( eten -wassen-haren meiden doen enz. )
Gaan we op weg naar Cape Agulhas.
We rijden via de R319 er naar toe.
Onderweg zien we voor het eerst in het wild de Blauwe Kraanvogel

Cape Agulhas is het meest zuidelijke puntje van Afrika.
En niet zoals zoveel mensen denken Kaap de Goedehoop.

Hier op het zuidelijkste puntje scheiden ook de Atlantische en de Indische oceaan elkaar. Er staat een prachtige vuurtoren die we zijn gaan beklimmen. Er zit een lastige trap in ( de bovenste ) maar het is te doen. Als je hoogtevrees hebt zoals Bianca ( heeft wel gedaan ) kan deze trap problemen geven. Er zit ook een museum in gevestigd. In dat museum hebben ze van alle vuurtorens van de wereld een foto en een beschrijving liggen ( of aan de muur hangen )

Na de beklimming nemen we nog wat te drinken in het restaurant en vervolgen we onze weg richting Kaapstad. We besluiten niet de gewone weg te volgen maar de kortste route te nemen richting Hermanus dat betekende via de onverharde wegen binnendoor rijden via Elim en Baards-keerdersbos. Onderweg zien we ook een kleine groep lepelaars staan en komen we een groep schapen op de weg tegen. Uiteindelijk komen we op de kustweg uit welke ons leid naar een prachtig strand( Quoin Point ) waar de zee prachtig blauw is.

Na een lekker een tijdje op de verlaten strand te hebben gelopen besluiten we nu naar Hermanus te rijden. De weg gaat via Gansbaai waar we even stoppen om wat te drinken en te eten. Op de parkeerplaats staat een bord dat je hier walvissen kan spotten. Dus goed opletten of we wat zien en na niet al te lange tijd zien we onze eerste walvis in Zuid-Afrika. Het was wel wat ver weg maar toch ook zagen we ze springen en met hun staart boven water rechtop hangen.

Na deze prachtige ervaring rijden we door naar Hermanus en besluiten we ipv in de camper te slapen ons zelf te verwennen en een hotel te boeken aan de kust.
We reserveren voor 2 nachten in het Windsor Hotel aan de kust met kamers op zeezicht.
Na te zijn ingecheckt lopen we nog even langs de rotskust van Hermanus en zien we regelmatig de walvissen dicht onder de kust zwemmen.

We besluiten niet in het hotel te eten maar in hermanus zelf wat een redelijk gezellig centrum heeft en gezellig restaurants.
We belanden uiteindelijk in een steakhouse waar we erg lekker eten.
Na het eten lopen we nog even door de winkelstraten en gaan terug naar het hotel.
In het hotel wil ik nog even internetten en zowaar zit er nu niemand achter de pc want voor het eten was er een wachttijd.
Er zat namelijk een Nederlands stel achter die hun reisverslag aan het bijwerken was met verslagen en foto's. Het bleek later een stel te zijn met 2 kleine kinderen welke al meer dan 2 maanden op reis waren door Afrika en Botswana.
We praten gezellig over hun en onze ervaringen van de reis tot zover, terwijl de kids lief met elkaar aan het spelen waren. Na de koffie gaan we naar bed want het was weer een lange en eenerverende dag geweest met vele belevenissen.